پايان پايان نامه ! (7)

- ورزش :

با اين موضوع اصلن نميشه شوخي كرد به نظرم . بسياري از ما بازي رو با ورزش يكي مي دونيم اما نبايد اين دو رو با هم قاطي كرد . هر انساني به ميزان مشخصي از انجام حركات ورزشي در طول هفته نياز داره كه اين نياز به هيچ وجه با بازي برطرف نميشه . بهترين كاري كه ميشه كرد اينه كه بچه ها رو در مسير ورزشي كه دوست دارند (و يا بي خظر ترين ، كم ضررترين و مفيدترين ورزش ممكن) هدايت كنيم و اونها حتمن و از همون سنين كودكي ياد بگيرند اين مقوله مهم رو در امور روزانه و هفتگيشون جا بدند تا مثل نسل ما نباشند . شخصن از وقتي كه در اين راه صرف كرديم خوشحالم . پارسا در حال حاضر عضوي از تيم مدرسه شناي آقاي عاروان است و هرچند تمرينات تيم سخته ولي اون رو به عنوان يك اصل در زندگيش پذيرفته . هرچند گاهي طاقت فرسا هم شده و پارسا بريده ازش ولي با يه جلسه مشاوره با مربي دوباره برگشته به تيم... خوشبختانه طبق استراتژي آموزشي تيم ، اونها اعتقادي به قهرماني بچه ها در اين سنين و رها شدن اونها در سنين بالاتر ندارند و براي قهرماني در اين سنين تمرين نمي كنند و فشار رو كم كم و به مرور زمان زياد مي كنند ولي روند تمرينات چالش برانگيزه و در حال افزايش تدريجي ركوردها و آمادگي براي قهرماني در سال هاي آينده هم هستند .

- شاهنامه خواني ، شعر و مشاعره :

شخصن به اين مقوله علاقه اي نداشتم و پارسا با علاقه اي كه داشت بنده رو هم يه جورايي وارد اين دنياي زيبا كرد كه ازش تشكر مي كنم . ادبيات كهن اين سرزمين بدون شك يكي از گرانبهاترين ميراث هاييه كه براي ايراني ها و شايد حتا ساير ساكنين كره زمين باقي مونده . بسيار خوشحالم كه تونستيم علاقه عمومي كودكانه پارسا به قهرمانان اساطيري (به خصوص Spider Man ،Captain American،Thor،Dead Pool،Iron Man، Hulk و سايرين الي ماشاالله ) رو بدون اينكه خدشه اي به علايقش وارد كنيم به سمت قهرمانان و داستان هاي شاهنامه سوق بديم و با توجه به علاقه وافر ايشون به سخنوري و يكي به دو (اصلن منظورم پرحرفي نيستاااا) كم كم به مشاعره و شعر پارسي سوق پيدا كنه و بخش كوچكي از سلول هاي خاكستري مغزش رو به اين درياي بي كران اختصاص بده .  

خلاصه مطلب : مواردي كه عرض شد مهمترين مواردي بودند و هستند كه تونستند در اين ده سال به سلامت جسمي و همچنين روحي پارسا كمك كنند .

زبان :

هرچند به مدت حدود 4 سال مدام به فراگيري زبان انگليسي پرداختيم و زمان زيادي رو صرف اين امر كرديم اما لزوم اين يكي رو واقعن در سنين پايين درك نمي كنم و ميشه گفت نتيجه خاصي ازش نگرفتيم جز اينكه داراي توانايي هستيم كه ميشه گفت در حال حاضر هيچ استفاده اي ازش نمي كنيم و فقط داره ذخيره ميشه براي استفاده هاي احتمالي در سال هاي آينده . نظر من : زندگي تونو بكنين . براي اين يكي هم هيچوقت دير نميشه .

نتيجه گيري كلي : به نظر مياد فاصله بين 3 تا هفت هشت سالگي زماني هست كه ميشه بچه ها رو در معرض هنرها ، موضوعات و فعاليت هاي مختلف قرار داد و يه جورايي فهميد كه اونها چه گرايش هايي دارند .  با رفتن بچه ها به مدرسه و قرار گرفتن اونها سر كلاس هاي طولاني و انجام تكاليف منزل طاقت فرساي سيستم آموزشي غلط و منسوخ ايراني عملن در آينده شما وقت زيادي نداريد براي حركت به سوي علايق بچه ها و اين مي تونه مهم ترين دليل باشه براي اينكه از وقتتون در اين سنين بهترين استفاده رو ببريد . در پايان براي همه كساني كه اين وبلاگ رو مي خونند آرزوي سلامتي دارم . اميدوارم بتونيد علايق خودتون و بچه هاتون رو كشف كنيد و در اون راه با موفقيت گام برداريد .

پ.ن : نمي دونم پارسا اولين پست خودش رو چه وقت خواهد گذاشت و آيا اصلن رغبتي به اشتراك نوشته هاش در وبلاگ خواهد داشت يا خير . پس تا اون موقع و يا براي هميشه شما رو در اين وبلاگ به خداي بزرگ مي سپاريم . در ضمن كارها و برنامه هاي آينده هم چون گذشته در كانال قرار خواهد گرفت .

پايان نامه (6)

هر كاري مي كنم نمي تونم نتيجه گيري رو سريع تموم كنم چون حاوي نكات مهميه :

- موسيقي :

امروز در آغاز هشتمين سال آشنايي پارسا با موسيقي قرار داريم . از هفت سالي كه گذشت دو سال و نيمش به ارف گذشت و 4 سال و نيم هم به يادگيري دو ساز تخصصي ويلن و دف . در واقع دوره دف به پايان رسيد يعني ميشه گفت ديگه چيزي براي يادگيري اين ساز وجود نداره و از اين به بعد و با هدف افزايش مهارت ، هفته اي يك ساعت با همون گروه 4 نفره  به تمرين آموخته هامون خواهيم پرداخت . در مورد ويلن هم كه واقعن ساز سختيه و نميشه به اين راحتي ها دوره اش رو به پايان برد اما ميشه گفت يك سوم راه رو رفتيم و دو سوم كار باقي مونده . دو سال هم هست كه با اركستر زهي در حال تمرين هستيم . و دو سه ماه هم هست كه با گروه كر ... در واقع موسيقي بخش عظيمي از زندگي من رو به خودش تخصيص داده . برنامه هر هفته موسيقي من تقريبن به اين ترتيبه :

دف : يك جلسه يك ساعته

ويلن : يك جلسه نيم ساعته

اركستر زهي : يك جلسه يك ساعت و نيمه

گروه كر : يك جلسه يك ساعت و نيمه  

موسيقي و به طور كلي هنر از نظر اينجانب روح زندگيه . بدون هنر زندگي معنا و مفهوم نداره و تبديل ميشه به يه سري فعاليت هاي فيزيكي قراردادي . و از ميون اين هنرها موسيقي جايگاه بالاتري داره از اين منظر كه با روح ، جسم و شنوايي شما به صورت همزمان سر و كار داره . شما مي تونيد از يك تابلوي نقاشي يا از ديدن يك نمايشنامه لذت ببريد اما هيچكدوم از شاخه هاي هنر نمي تونند مثل يك قطعه ناب موسيقي شما رو از زمين و زمان جدا كنند و روح شما رو پرواز بدند اما :

با يه حساب سرانگشتي ميشه فهميد پارسا از ابتداي آشناييش با موسيقي تا الان 648 جلسه (بدون غيبت) اومده كلاس . اين زمان صرف شده سواي تمرين هاي منزل و همچنين تمرين هاييه كه براي اجراي كنسرت هاشون تا حالا تو آموزشگاه داشتند . در واقع به معني صرف هزينه زياد و گذشتن از بسياري از سفرها ، بازي ها ، تفريحات و ... است . حالا نتيجه گيري با خودتون . دوست داريد واقعن وارد اين مقوله بشيد ؟ پيشنهاد من اينه كه تنها در اين صورت اين كار رو انجام بديد : وجود ميل شديييييد و يا استعداد بارز در فرزندتون . در غير اين صورت مي تونيد با خيال راحت فراگيري اين هنر رو به تعويق بندازيد و لذتتون رو از زندگي ببريد . براي موسيقي هيچوقت دير نميشه . هرچند ما براي اين كارمون اهداف ثانويه اي هم داشتيم كه بهشون رسيديم : افزايش اعتماد به نفس ، تمرين يادگيري ، تمرين تلاش و پشتكار و ... .

پ . ن : آخرين اجراي ما سه روز 7 و 8 و 9 مهر ، اجراي اُپِرِت پَرپَري در تالار وحدت خواهد بود . گروهي متشكل از 400 نوازنده ، خواننده كُر ، بالرين ، بازيگر و ... داستاني موزيكال رو روايت خواهند كرد .

پ . ن : عضويت من در گروه كُر هم داستان خودش رو داره . حجم بالاي صدا (در واقع در سطح كر كنندگي و بر هم زنندگي اعصاب اطرافيان) ، دستيابي به القابي همچون بوق تريلي در مدرسه و از سوي همكلاسي ها  و همچنين علاقه بنده به خوندن در حمام ، باعث شد كم كم به مقوله آواز هم گرايش پيدا كنم و از اونجايي كه اساتيد هم دو آيتم حجم و گام بالاي صدا رو بعد از تست تاييد كردند ، بتونم به عنوان خواننده آلتو (صداي بلند و تقريبن بم) ، گروه رو در اجراشون همراهي كنم تا در فرصتي مناسب (بعد از بلوغ) بتونم دوره هاي آواز رو راحت تر بگذرونم . تا خدا چه خواهد .