کلاس اولی های غول پیکر
بعد از یه دوره نسبتن طولانی برای پیگیری پست هامون مجبوریم که چند روز به عقب برگردیم یعنی روزی که باباعلی در دومین هفته مهرماه برای شرکت در جلسه اولیا و مربیان اومده بود مدرسه مون . بعد از یک ساعتی که به سخنرانی مدیر مدرسه ، مسئول های آموزشی و پرورشی و ... گذشت وقت آشنایی با معلممون شد بنابراین باباعلی به اتفاق باقی پدر و مادرها راهی کلاسی شدند که قرار بود من یک سال توش حضور داشته باشم و یه جورایی مهم ترین کلاس زندگی همه آدم های روی زمینه . از اینکه بعد از سی و یک سال دوباره سر کلاس اول (اون هم سر جای پسرش) می نشست احساس جالبی داشت . احساسی نوستالژیک و البته آمیخته با شیطنت . تازه ! در شرایطی که روی نیمکت و پشت میزهای ما جا نمی شد ! جالب بود که خانوم معلم مهربون و خبره ما از روی چهره پدر و مادرها تقریبن میتونست تشخیص بده که پسرشون کدوم یکی از یچه ها است . خانوم معلم ضمن آشنایی و خوش و بش با پدر و مادرها اصولی که انتظار داشتند در طول سال از طرف اونها رعایت بشه رو برای نتیجه بخش بودن هر چه بیشتر آموزش های کلاس مطرح کردند . بد نیست خلاصه ای از مجموع سخنرانی ها و نظرهای آموزشی مدرسه رو برای دبستانی ها داشته باشیم :
۱- نزد کودکمان از سختی های یک درس صحبت نکنیم .
2- هیچگاه انجام یک تکلیف ، نیمه کاره رها نشود .
3- تکالیف او را به جایش انجام ندهیم بلکه همیشه ناظر انجام تکلیف باشیم و گاهی در نشان دادن نحوه انجام به او کمک کنیم .
4- مجوز تاخیر و غیبت به دلایل ساده صادر نکنیم .
5- بازخوردهای نامناسب از مدرسه را با عکس العمل های مناسب دریافت کنیم (در همان بدو امر برخورد بد و شماتت آلود نشان ندهیم)
6- شنونده خوبی باشیم و بعدها در فرصت های مناسب حرف های او را یادآوری کنیم تا بداند که حرف هایش برای ما مهم است و در ذهن ما ثبت می شود .
7- به بهانه های مختلف نگاهی به کتاب های درسی او بیندازیم .
8- خاطره های خوب مدرسه مان را برای او تعریف کنیم .
9- بد و خوب دوستانش را نزد او قضاوت نکنیم (چون از همکلاسی هایش شناخت خوبی نداریم اجازه دهیم خودش انتخاب کند)
10- سعی کنیم راجع به جایی که در آن حضور نداریم اظهار نظر قطعی نکنیم (کلاس درس ، مدرسه و ...)
11- آنها در بعضی درس ها فعالند و در برخی خیر . از علاقمندی ها به صورت راهبردی استفاده نماییم .
12- به فرزندمان گوشزد کنیم که ابتدا و انتهای حرف های معلم را خوب گوش دهد (80%مطالب در ابتدا و انتهای حرف معلم ها نهفته است)
13- دلایل بازخوردهای منفی را از معلم بپرسیم و بعد اظهار نظر نماییم .
14- از کودک خود بخواهیم که تمام اتفاقات مدرسه را برای ما بازگو نمایند (این کار تمرینی برای آینده است)
در هر صورت برای باباعلی روزی خوب و به یاد ماندنی بود . البته کمی حیف شد چون جلسه بعد از تعطیلی مدرسه بود و من باید برای حضور به موقع سر کلاس دف با سرعت هر چه تمام تر مدرسه رو به اتفاق مامان شیدا ترک می کردم .